טוען אירועים

« כל האירועים

  • אירוע כבר עבר.

השישייה הבינלאומית

יום שבת, 27 ינואר, 2024 / 20:30

יובל הרץ – כינור
אנה גקל (צרפת) – כינור
מארק סאבה (ארה"ב/בלגיה) – ויולה
מרים מנשרוב – ויולה
דניאל מיטניצקי – צ'לו
אלכסנדר קובלב (רוסיה/גאורגיה) – צ'לו

ריכרד שטראוס: פרלוד ל"קפריצ'יו", לשישיית כלי קשת
שולהוף: שישיית כלי קשת
ברהמס: שישיית כלי קשת מס' 1 בסי-במול מז'ור, אופ. 18

קונצרט מקדים בביצוע רוני ארביטמן, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתה של מילה פלדמן, יערך בשעה 19:45, באולם רן ברון.

לרכישת כרטיסים

שישיית הקשתנים הבינלאומית נפגשת על בימת המרכז למוסיקה קאמרית לתכנית שופעת שבמרכזה יצירת המופת הגדולה והמכוננת בז'אנר – שישיית כלי הקשת הראשונה של ברהמס. יצירה חיונית ומלאת הבעה שכתב ברהמס הצעיר בשנים 1859-1860, והמסמנת את הגעתו לבשלות יצירתית. ז'אנר השישייה סיפק לברהמס מרקם שקסם לחיבתו למצלול עשיר, ולעניין הגובר שלו באפשרויות תזמורתיות במסגרת גבולות המוסיקה הקאמרית, אך באותה עת מפגין ברהמס ביצירה גדולת ממדים זו שליטה בבהירות המבנה ובהבעה ממוקדת. השישייה הראשונה היא יצירה שטופת שמש, קורנת ונינוחה ברובה, אווירה המופרת רק על ידי פרק הווריאציות הנודע, האיטי והקודר, המשמש כפרקה השני. יופיה נובע מאיזון בין צורה מושלמת לבין עושר השראה, פרי של שליטה מוחלטת ושל הבשלה מוקדמת.

הקונצרט יפתח בפרלוד לאופרה "קפריציו", האופרה האחרונה של ריכרד שטראוס, משנת 1941. יצירה ארס-פואטית, העוסקת במחלוקת רבת-השנים, למי מבין שני המרכיבים העיקריים של האופרה הבכורה והקדימות האמנותית: למילים או למוסיקה. בחירתו של שטראוס לכתוב פרלוד לאופרה להרכב מצומצם של שישיית כלי קשת היא ייחודית, ונובעת מכך שהוא אינו בגדר פתיחה מוסיקלית גרידא, אלא חלק אינטגראלי של המחזה, מיד בעלות המסך: שישה קשתנים מנגנים את השישייה שחיבר המלחין פלמאן, לקראת חגיגת יום-ההולדת של הרוזנת. מקובל לכן להתייחס לשישייה הזאת כאל יצירה קאמרית העומדת בפני עצמה, וכך היא גם מנוגנת במסגרות קאמריות. יש הרואים בשישייה הזאת מעין מחווה ליצירותיו הקאמריות של ברהמס, שאליהן התוודע שטראוס הסטודנט הצעיר. מאידך גיסא, היא ספוגה בניחוח הדקדנס של שלהי הרומנטיקה הגרמנית, ששטראוס הוא מאחרוני מייצגיה גם עמוק אל תוך המאה ה-20. 

עוד בתכנית – שישיית כלי הקשת של שולהוף, המלחין הצ'כי היהודי הפורה שהקריירה העשירה שלו נגדעה לאחר כיבוש צ'כוסלובקיה על ידי הנאצים, עד למותו במחנה הריכוז בוילצברג ב-1941. ביצירתו שילב שולהוף השפעות ממקורות ומסגנונות שונים. השישייה לכלי קשת, שנכתבה בין 1920-1924, היא יצירה רצינית, טרגית לעיתים, המציבה דרישות טכניות לא מבוטלות בפני הנגנים. פרקיה השונים משלבים השפעות מהאקספרסיוניזם הגרמני, מסגנונו המאוחר של דביסי וממוסיקה סלאבית עממית. 

 

קונצרט זה הוא חלק מעונת הקונצרטים 2023-24 של המרכז למוסיקה קאמרית
למידע על העונה כולה לחצו כאן

https://?si=GNArjENQOYZBp4WU

https://?si=22GtZKnEcR_aMw3d

קונצרט נוסף עם תכנית זאת יתקיים בקונסרבטוריון עכו ביום שלישי, 25.1.27 בשעה 19:00.
לפרטים ולרכישת כרטיסים לקונצרט בעכו: 04-9956152

פרטים

תאריך:
יום שבת, 27 ינואר, 2024
זמן:
20:30
אירוע קטגוריות:
, ,

המארגנ/ת

המרכז למוסיקה קאמרית
טלפון
03-5466228
דוא״ל
chamber@icm.org.il

מקום

אודיטוריום הקונסרבטוריון
לואי מרשל 25
תל אביב, Israel
+ מפת גוגל