רחל רינגלשטיין – כינור
טלי גולדברג – כינור
יואל גרינברג – ויולה
תמי ווטרמן – צ'לו
שולי ווטרמן – ויולה
קונצרט מקדים בביצוע אייל קלב גצקו, תלמיד צ'לו בקונסרבטוריון בכיתתה של בלומה שריד, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
רביעיית כרמל, מההרכבים הקאמריים הוותיקים והבולטים בישראל, חוזרת אל בימת המרכז למוסיקה קאמרית, ומארחת את הוויולנית שולי ווטרמן, בתכנית שבמרכזה עומדת הפעם יצירה שאינה זוכה לבי
רביעיית כרמל, מההרכבים הקאמריים הוותיקים והבולטים בישראל, חוזרת אל בימת המרכז למוסיקה קאמרית, ומארחת את הוויולנית שולי ווטרמן, בתכנית שבמרכזה עומדת הפעם יצירה שאינה זוכה לביצועים תכופים באולמות הקונצרטים בארץ – חמישיית כלי הקשת המונומטאלית של אנטון ברוקנר, שנכתבה ב- 1878-9, ותבוצע לציון 200 שנה להולדתו של המלחין האוסטרי. ברוקנר מוכר, על פי רב, הודות לסימפוניות גדולות הממדים שלו. החמישייה היא אכן יצירתו הקאמרית הגדולה והבשלה היחידה, והיא אף היצירה שהניעה את ברהמס לכתוב את חמישיית כלי הקשת הראשונה שלו, באותו סולם. רבים מהמאפיינים הטיפוסיים לסגנונו של ברוקנר ניכרים גם בחמישייה, אם כי הם מוטמעים כאן במסגרת כתיבה קאמרית מובהקת: ריבוי רעיונות מלודיים רחבי יריעה ועמוקי הבעה, המעובדים בכתיבה רב קולית משוכללת, זוכים לפיתוח מוטיבי מתוחכם ונשזרים יחדיו; שימוש צבעוני ומגוון במנעדים השונים של הכלים תוך התייחסות עצמאית לכל אחד מהם; שפה הרמונית עשירה המרחיבה את הטונאליות הרומנטית המסורתית במודולציות נועזות. כל אלה משתלבים יחדיו ליצירה הסוחפת את המאזין להתנתקות לעבר מישור אחר של אינטרוספקציה והתעמקות, בדומה לרביעיות המאוחרות של בטהובן (אף כי ברוקנר, ככל הנראה, לא הכיר רביעיות אלה בעת כתיבת החמישייה שלו). למעמד מיוחד זכה פרק האדאג'ו של היצירה, המזכיר באופיו את האדאג'ו הידוע מהסימפוניה השביעית של ברוקנר, ומבוצע לעיתים גם כפרק עצמאי. המבקר הוינאי, תאודור הלם, כתב על פרק זה ב-1884: "הפנינה של החמישייה היא האדאג'ו, אחד האציליים ביותר, המפוארים ביותר, המעודנים ביותר והיפים ביותר במצלולם, שנכתבו בעידן המודרני… כה עמוק, זורם בזרם 'אינסופי' ממש של רגש!". מאוחר יותר, כתב המוזיקולוג הגרמני, וילהלם אלטמן, דברים ברוח דומה: "אם הדבר היחיד שברוקנר היה כותב מעולם לכלי קשת היה הפרק האיטי של חמישיית כלי הקשת שלו, המוניטין שלו היה מובטח לנצח… הפרק האיטי המוזכר לעיל, אדאג'ו, מוביל את המאזין היישר אל גן העדן. זו מוסיקה של ודאות. ואין כל תחושת השלמה עם גורל בלתי נמנע ובלתי רצוי".
את הקונצרט תפתח חמישיית כלי הקשת בדו מז'ור של בטהובן. אף שבטהובן הוא מהמלחינים המרכזיים והחשובים ברפרטואר המוסיקה הקאמרית, בעוד הרביעיות שלו מבוצעות תדירות, החמישייה שלו – יצירתו המקורית היחידה בז'אנר – אינה זוכה לביצועים חיים לעיתים קרובות. זו יצירת רבת המצאה, תוססת מצד אחד, ושופעת נושאים ליריים מצד שני, שנכתבה ב-1801 ומציינת את המעבר מהתקופה המוקדמת ביצירתו של בטהובן לתקופה האמצעית, המוכרת כתקופה ה"הירואית". מההשפעה הקלאסית הברורה של קודמיו – היידן ומוצרט – אל החידושים ופריצות הדרך המקוריים שלו. לכינויה, "הסערה", היא זכתה הודות להרטטות הצליל החרישיות אך האנרגטיות הפותחות את פרק הפינאלה שלה. חמישייה זו של בטהובן הייתה מקור ההשראה של שוברט לכתוב את חמישיית כלי הקשת הידועה שלו, באותו סולם, אם כי להרכב הכולל שני צ'לי ולא שתי וויולות. פתיחת הפרק הראשון של החמישייה של בטהובן מזכירה, לעומת זאת, את פתיחת שישיית כלי הקשת הראשונה של ברהמס. ברהמס הושפע מיוזף יואכים, שהעריץ את החמישייה של בטהובן, ושינה את פתיחת השישייה שלו על מנת שתתאים יותר לבחירות המרקמיות והמבניות של בטהובן.
בתווך, בין שתי החמישיות של בטהובן וברוקנר, תבצע רביעיית כרמל את הרביעייה השלישית של ברטוק משנת 1927. זו הרביעייה הקצרה ביותר בין שש הרביעיות של ברטוק, מהתרומות החשובות ביותר לז'אנר מרכזי זה. ברטוק דוחס בה את רעיונותיו למעשה לפרק אחד המחולק לארבע חטיבות, בכתיבה רב קולית מורכבת יותר ובשפה הרמונית נועזת יותר משתי רביעיות הקודמות, תוך שימוש בטכניקות הפקת צליל חדשות. החטיבה הראשונה איטית וקודרת, בעוד החטיבה השנייה אנרגטית וחיוניות יותר, ומעידה על השפעת המוסיקה ההונגרית העממית על כתיבתו של ברטוק. החטיבה השלישית חוזרת אל החטיבה הפותחת בגרסה חדשה, וריאטיבית ופשוטה יותר, בעוד החטיבה האחרונה חותמת את היצירה הקצרה בקודה שהיא למעשה חזרה מקוצרת של החטיבה השנייה.
רח' לואי מרשל 25 תל אביב,
ת.ד. 21502, תל אביב
6200003
טל. 03-5460524
פקס. 03-6055169
דואל. info@icm.org.il
טל. 03-5466228
פקס. 03-6055169
דואל. chamber@icm.org.il
© 2023 כל הזכויות שמורות לקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב | עיצוב ופיתוח ע״י tabuzzco
האירועים הקרובים
הופעות חודשיות בשישי בצהריים של ג'אז בטריו בשילוב מיצגים מתחלפים מעולם האמנות והיצירה.
אל הקונצרט השני, בו ינגן הטריו של עמית פרידמן, תום אורן ואלון ניר יצטרף הסופר יניב איצקוביץ' למפגש כתיבה חוויתי.
אסתי רופא – חליל
מוקי זוהר – אבוב
שירה אליסף – קלרינט
מאוריציו פאז – בסון
אלון ראובן – קרן-יער
אנה קייסרמן – פסנתר
קונצרט מקדים בביצוע אופק נקש, תלמידת כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
רחל רינגלשטיין – כינור
טלי גולדברג – כינור
יואל גרינברג – ויולה
תמי ווטרמן – צ'לו
שולי ווטרמן – ויולה
קונצרט מקדים בביצוע אייל קלב גצקו, תלמיד צ'לו בקונסרבטוריון בכיתתה של בלומה שריד, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
קונצרט מקדים בביצוע אריאל דיאנר, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שרה טל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אנטיה וייטהאס (גרמניה) – כינור
איתמר זורמן – כינור
דניאל ברד – ויולה
מיכל קורמן – צ'לו
סיון מגן – נבל
טיבי צייגר – קלרינט
קונצרט מקדים בביצוע אייבי זלינק, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של רון טרכטמן, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
קונצרט שני לעונה, אורחת – מאיה בלזיצמן – צ'לו ושירה (צילום: יואל לוי)
מאיה בלזיצמן, מוזיקאית יחודית וזמרת מרגשת בשילוב מהפנט עם התזמורת.
תזמורת הג׳אז הישראלית מארחת בכל קונצרט אמן ישראלי מוביל מהשורה הראשונה לסדרת קונצרטים עוצמתית, עשירה ומרגשת.
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג׳אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה – טרומבונים
ארתור קרסנובייב, יובל פלג – חצוצרות
אלון פרבר – סקסופון סופרן ואלט
טל ורון – סקסופון אלט וטנור
דין צור – סקסופון טנור וחליל
יובל טבצ'ניק – סקסופון בריטון ובס קלרינט
איתמר גרוס – פסנתר וקלידים
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
אלכסנדר סיטקובצקי – כינור
ישנג אנדרס – צ'לו
צ'יאן וו – פסנתר
קונצרט מקדים בביצוע מורי רוזנבלום, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של אסף זוהר, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
פרנציסקה פיץ' – כינור
אטילה אלדמיר – ויולה
הילה קרני – צ'לו
ג'וסו דה סולאן – פסנתר
קונצרט מקדים בביצוע רוני אביטוב, תלמידת כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
סולני בארוקדה:
שלומית סיון, רחל רינגלשטיין – כינור בארוק
עמית טיפנברון – ויולה דה גמבה
תל אביב בארוק:
דרורה ברוק – חליליות
מרינה מינקין – צ'מבלו
חגיגה של מרקם וצבע מנאפולי של המאה ה-18, בקונצ'רטי קאמריים, סינפוניות וסונטות מאת אלסנדרו סקלרטי, לאונרדו לאו, ניקולו יומלי, פרנצ'סקו ברבלה, ניקולה פורפורה ופרנצ'סקו מנצ'יני.
קונצרט מקדים בביצוע אמילי טאומן מדאני ואלה טאומן מדאני, תלמידות פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של יפעת זיידל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
ישי שאער – פסנתר
ירואן דופון – כינור
עמנואלה סילבסטרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
קונצרט שלישי לעונה, אורח – אבישי כהן (צילום: זיו רביץ).
החצוצרן הישראלי הטוב בעולם שכבר שיתף פעולה עם התזמורת באלבומם החמישי חוזר לאירוח שכולו פסגות מוסיקליות.
תזמורת הג׳אז הישראלית מארחת בכל קונצרט אמן ישראלי מוביל מהשורה הראשונה לסדרת קונצרטים עוצמתית, עשירה ומרגשת.
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג׳אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה – טרומבונים
ארתור קרסנובייב, יובל פלג – חצוצרות
אלון פרבר – סקסופון סופרן ואלט
טל ורון – סקסופון אלט וטנור
דין צור – סקסופון טנור וחליל
יובל טבצ'ניק – סקסופון בריטון ובס קלרינט
איתמר גרוס – פסנתר וקלידים
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
אשלי סולומון (אנגליה) – טרברסו, חליליות
דרורה ברוק, עדית פז – חליליות
עמית טיפנברון – ויולה דה גמבה
גדעון ברטלר – גיטרת בארוק
מרינה מינקין – צ'מבלו
אשלי סולומון, מנגני הטרברסו החשובים בעולם, מוביל ערב מרתק של מוסיקה מהרנסנס והבארוק בספרד, איטליה ובוליביה. סינפוניות, קנצונות, פוליות וסונטות מאת אנדריאה פלקוניירי, דומניקו סקרלטי, ברתולומיאו די סלמה ודיגו אורטיז, ומתוך אוספים מבוליביה מהמאות ה-18-17.
רועי שילוח – כינור
נטשה שר – כינור
שירה מיוני – ויולה
אריאל טושינסקי – צ'לו
מירי ימפולסקי – פסנתר
קונצרט מקדים בביצוע מארק שויפר, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתה של לנה מזור, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
בוריס ברובצין (רוסיה/אוסטריה) – כינור
ניצן ברתנא – כינור
עמיחי גרוס – ויולה
צבי פלסר – צ'לו
שי ווזנר – פסנתר
קונצרט מקדים בביצוע הביג בנד של הקונסרבטוריון, בניצוח דני רונזפלד, יערך בשעה 19:15, באולם רן ברון.
תומר לב
ברניקה גליקסמן
נמרוד הפטל-מאירי
ליאור ליפשיץ
ראוול:
קונצרט מקדים בביצוע נדב עין גל, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של טניה קוזלוב, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלון גולדשטיין – פסנתר
איליה קלר – כינור
עמית פלד – צ'לו
אנה גקל – כינור
פיליפ וילאפרנקה – כינור
נעמי ביאלוברודה – ויולה
דניאל מיטניצקי – צ'לו
אריק שומאן – כינור
קן שומאן – כינור
ויט הרטנשטיין – ויולה
מארק שומאן – צ'לו
ארי ויליאמסון – כינור
שרון כהן – כינור
יונתן גרטנר – ויולה
מתן נוסימוביץ' – ויולה
הרן מלצר – צ'לו
ליה חן פרלוב – צ'לו
נועם מסריק – קונטרבס
קונצרט מקדים בביצוע רוני דגן, תלמידת כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט רביעי לעונה, מחווה לתזמורות הביג בנד הגדולות בכל הזמנים.
תזמורת הג'אז הישראלית חוזרת לשורשים של מוסיקת הביג בנד במחווה לעיבודים האייקונים ולתזמורות הגדולות.
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג׳אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה – טרומבונים
ארתור קרסנובייב, יובל פלג – חצוצרות
אלון פרבר – סקסופון סופרן ואלט
טל ורון – סקסופון אלט וטנור
דין צור – סקסופון טנור וחליל
יובל טבצ'ניק – סקסופון בריטון ובס קלרינט
איתמר גרוס – פסנתר וקלידים
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
קונצרט מקדים בביצוע שני קפליושניק, תלמידת פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שיר זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע תום ג'ובני, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים ביום א', 25.5.25, 20:30.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים במוצ"ש, 24.5.25, 21:00.
דניאל ברד – כינור
טומוקו אקסאקה – ויולה
מיכל קורמן – צ'לו
טיבי צייגר – קלרינט
אסף ויסמן – פסנתר
סיון מגן – נבל
קונצרט מקדים בביצוע עידו עצמון, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של דרור זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
פייר קולומבה – כינור
גבריאל לה מגדור – כינור
מארי שילם – ויולה
יויה אוקמוטו – צ'לו
אלכסנדרה קזובסקי – כינור
גרשון גרצ'יקוב – כינור
יאן גרונינג – ויולה
עמית אבן-טוב – צ'לו
הלל צרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.