אלכסנדרה קזובסקי – כינור
גרשון גרצ'יקוב – כינור
יאן גרונינג – ויולה
עמית אבן-טוב – צ'לו
הלל צרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
רביעיית אריאל חוזרת למרכז למוסיקה קאמרית, לסיום עונת הקונצרטים, ומארחת את הצ'לן הלל צרי, מבכירי המוסיקאים הקאמריים בישראל. רביעיית אריאל נוסדה בישראל בשנת 2000, כשחבריה עוד למדו בחטיבת ה
רביעיית אריאל חוזרת למרכז למוסיקה קאמרית, לסיום עונת הקונצרטים, ומארחת את הצ'לן הלל צרי, מבכירי המוסיקאים הקאמריים בישראל. רביעיית אריאל נוסדה בישראל בשנת 2000, כשחבריה עוד למדו בחטיבת הביניים בבית הספר שליד האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. זוכת פרס רביעיית קליבלנד היוקרתי, שמוענק על ידי אגודת Chamber Music America, כהכרה בהישג אמנותי משמעותי וכתמיכה בקריירה. הרביעייה מכהנת כרביעיית הבית בקולג' למוסיקה של אוניברסיטת סינסינטי, שם מנהלים חבריה את תכנית המוסיקה הקאמרית ומקיימים סדרת קונצרטים, נוסף על סיורי קונצרטים ברחבי ארה"ב ומעבר לים. הרביעייה הופיעה, בין היתר, באולם קרנגי ובסדרת קונצרטים במרכז לינקולן בניו-יורק. הקדישה חלק ניכר ממרצה לרביעיות של בטהובן, וביצעה את מכלול הרביעיות שש פעמים בארה"ב ובאירופה. הרביעייה משתפת פעולה בקביעות עם המוסיקאים וההרכבים הבולטים של ימינו, בהם, הפסנתרנים דניל טריפונוב, אוריון וייס וינון ברנתן, הצ'לן פול כץ, רביעיית פסיפיקה, הרביעייה האמריקאית והרביעייה הירושלמית. הרביעייה ערכה סיור קונצרטים עם הצ'לנית אליסה ויילרשטיין, והופיעה תדירות עם הפסנתרנים ג'רמי דנק ומנחם פרסלר. בנוסף, כיהנה רביעיית אריאל כרביעיית הבית של Steans Music Institute בפסטיבל ראוויניה, של פסטיבל Yellow Barn, של פסטיבל קראמור ושל תכנית פרלמן. רביעיית אריאל השלימה תואר ראשון ותואר מתקדם בקונסרבטוריון ניו-אינגלנד, בוסטון, שם הייתה הרכב הבית של התכנית להכשרת רביעיות כלי קשת מקצועיות. עם מוריה נמנים כמה מענקי רביעיות כלי הקשת, בהם וולטר לווין ופול כץ. נוסף על פרס רביעיית קליבלנד זכתה בפרסים בינלאומיים רבים: פרס ראשון בתחרות "פרנץ שוברט והמוסיקה המודרנית" בגראץ, אוסטריה (2003), הפרס הגדול בתחרות פישהוף למוסיקה קאמרית (2006) ופרס שלישי בתחרות באנף (2007).
תכנית הקונצרט כוללת שלוש יצירות מופת מהרפרטואר הקאמרי, המתאפיינות שלושתן בעומק הבעה יוצא דופן.
חציה השני של התכנית יוקדש לאחד היצירות הגדולות והחשובות ביותר ברפרטואר המוסיקה הקאמרית – חמישיית כלי הקשת עם שני צ'לי של שוברט. אחת מיצירות המופת עמוקות ההבעה שכתב שוברט בשנת חייו האחרונה, 1828, כשהוא כבר יש שסופו מתקרב. למעשה הייתה זו יצירתו הקאמרית האחרונה של שוברט שנכתבה כחודש לפני מותו. הרכב הכלים בחמישייה זו חורג מן המקובל לחמישיות כלי קשת בתקופה, והוא כולל שני צ'לי ולא שתי ויולות. נראה ששוברט ביקש לקבל גוון צליל כהה יותר להרכב ולתת הזדמנויות רבות לצ'לו לתפקד ככלי סולו, בעוד הצ'לו השני פנוי לנגן את צלילי הבס. התכנים הטראגיים ביצירה זו בולטים, ותחושת המוות הקרב צצה שוב ושוב בכל פרקי היצירה, אם כי יש בו גם גילויים של התלהבות ושמחת חיים, בייחוד בשני הפרקים האחרונים. שוברט שבר ביצירה זאת את הגבולות המקובלים של המדיום הקאמרי, גם בממדי היצירה, גם באפקטים הצליליים הכמעט תזמורתיים וגם בשפת הביטוי הישירה והעמוקה שלה. מעל הכל מתנוסס הפרק, השני, האיטי של חמישייה זו בזוהרו, נוגע ברבדים העמוקים ביותר של הנפש. שני אישים דגולים, הפסנתרן ארתור רובינשטיין והסופר תומס מאן, הביעו את המשאלה שהפרק הזה ינוגן בשעת מותם. הפרק נפתח ונחתם באווירה של השלמה והזדככות שמימית, שהיא נדירה בכל הספרות המוסיקלית.
תפתח את הקונצרט יצירה נוספת הקשורה במוות, בסערת נפש על מות אחות אהובה – הרביעייה בפה מינור של מנדלסון. פליקס מנדלסון כתב יצירה זו בתגובה לבשורה על מות אחותו האהובה, פאני, ב-1847, וזמן לא רב לפני מותו הפאתומי שלו עצמו. המוסיקה הקודרת והאפלה שכתב מנדלסון לאחר מותה של פאני שונה בתכלית מזו קורנת האופטימיות שכתב לפני כן. הדוגמא הבולטת ביותר לכך היא הרביעייה בפה מינור, אופוס 80, שהיא אולי היצירה הטראגית ביותר שכתב. תהפוכות הנפש של הפרק הראשון מתבטאות בנושא ראשון קודר ונסער, בעוד הפרק השלישי הוא אלגיה יפהפייה לזכרה של פאני, השופעת נושאים ליריים מלאי כאב. בפרק האחרון חוזר מנדלסון לסערת הנפש של הפרק הראשון, ומסיים את היצירה במוסיקה שהיא כולה זעקת שבר קורעת לב.
בתווך, תבצע רביעיית אריאל את הרביעייה השנייה של בנג'מין בריטן, אחת מיצירותיו המרשימות ביותר של המלחין הבריטי. הרביעייה, שהוזמנה מבריטן לציון 250 שנה למותו של בן ארצו, מלחין הבארוק האנגלי, הנרי פרסל, אותו העריץ, נכתבה בבריטניה בשנת 1945, עם שובו של בריטן מסיור קונצרטים בגרמניה, כמלווה של יהודי מנוחין, במהלכו הופיע, בין היתר, בפני ניצולי מחנות ההשמדה. נראה שהרשמים העזים שהותיר בו סיור קונצרטים זה בגרמניה שלאחר המלחמה, נתנו אותותם ברביעייה שלפנינו. לאחר ביצוע הבכורה של הרביעייה, באולם וויגמור בלונדון, הצהיר בריטן כי נראה לו שזוהי "ההתקדמות הגדולה ביותר שלי עד כה". ואכן, גם היום נחשבת רביעייה זו לאחת מיצירות המופת לרביעיית מיתרים ברפרטואר המאה ה-20. זו גם אחת הדוגמאות המובהקות לסגנונו הייחודי של בריטן המשלב בין שפה ועולם רגשי מודרניים לבין עקרונות ממסורת העבר, לכדי מוסיקה בעלת כוח רגשי בלתי אמצעי. ליבת היצירה היא הפרק השלישי והאחרון, הארוך ביותר מבין פרקי היצירה. בפרק זה באה לידי ביטוי המחווה הברורה של בריטן לפרסל. הוא כתוב בצורת השאקון (Chaconne) הבארוקית, בה הרבה פרסל להשתמש. השאקון הבארוקי הוא סדרה של ואריאציות רציפות על תבנית בס חוזרת. בהתאם לכך מציג בריטן קו בס בן תשע תיבות ולאחריו סדרה של 21 ואריאציות. פרק מונומנטאלי זה משלב בין ארכיטקטורה מבנית מרשימה לבין הבעה מוסיקלית עילאית.
"A blazing, larger-than-life performance that seemed to celebrate the triumph of the human spirit, even from the depths of chaos.” (The Washington Post)
"High-energy music making presented with impeccable clarity and impressive virtuosity… the purpose and confidence of quartets who know that they know what they are doing… hallmarks of the best quartet… a performance of tremendous excitement… a performance of striking brilliance, the virtuosity of the players evident at every turn… a concert of this quality and refinement is a testament to their maturity as an ensemble and their stature in the crowded world of professional string quartets" (Calgary Herald)
"A consummate ensemble gifted with utter musicality and remarkable interpretive power" (American Record Guide)
"An unforgettable musical journey… exceptional ensemble playing… technical prowess… precision and flair… The dialogues among the instruments proved engaging… Their collective sensitivity and expressiveness left a lasting impression… The melancholic melodies alternated with moments of fiery brilliance, leaving us spellbound until the final note… the quartet embraced the emotional breadth of the music, leaving the audience profoundly moved… vivacity and elegance… agility and unified rhythm and delightful precision… the Ariel Quartet navigated the ever-shifting moods with brilliance and finesse before the crowd erupted with gratitude. … The Ariel Quartet’s harmonious unity and passionate dedication to its craft left an indelible mark" (The Boston Musical Intelligencer)
"A High Energy Concert… The Ariel Quartet performed with a commanding intensity and highly integrated ensemble effort… consummate musicality in their interpretation and impressive virtuosity… all of which again showed the Ariel Quartet playing as one organic entity, which earned them a standing ovation from the appreciative audience." (Hardwick gazette)
"A gripping and often very subtle reading, setting ear-melting tenderness against seething passion with a deft and precise touch." (The Washington Post)
רח' לואי מרשל 25 תל אביב,
ת.ד. 21502, תל אביב
6200003
טל. 03-5460524
פקס. 03-6055169
דואל. info@icm.org.il
טל. 03-5466228
פקס. 03-6055169
דואל. chamber@icm.org.il
© 2023 כל הזכויות שמורות לקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב | עיצוב ופיתוח ע״י tabuzzco
האירועים הקרובים
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב גאה לארח את פרופ. אריה ורדי לשני ימי כיתות אמן. ביום חמישי 3/4 תתקיים כיתת אמן נוספת.
לקונסרבטוריון תל אביב קשר ארוך שנים עם פרופ. ורדי המתארח אצלנו מדי שנה. לשמחתנו, פרופ. ורדי נאות השנה להרחיב את מסגרת כיתות האמן ליומיים רצופים שבהם יתקיימו 8 שיעורים.
כיתות האמן עם פרופ. ורדי הן תמיד חוויה מגוונת: מוסיקלית, פסנתרנית, מתודולוגית וכלל תרבותית. יכולתו של פרופ. ורדי למזג בשיעוריו בין מכלול היבטים אלה ולשייט על פניהם בחופשיות ונועם היא ייחודית.
10.30 נדב עין גל ( כיתת טניה קוזלוב ) ס. פרוקופייב סונטה מס 4 אופ.29
11.20 אדם וסרמן ( כיתת שרה טל ) י. ברהמס רפסודיה בסי מניור אופ. 79 מס 1
12.20 מורי רוזנבלום ( כיתת אסף זוהר ) ר. שומאן אטיודים סמפוניים אופ. 13
13.10 אריאל ולדמן ( כיתת רון טרכטמן ) פ. שופן בלדה בפה מז'ור אופ. 38
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב גאה לארח את פרופ. אריה ורדי לשני ימי כיתות אמן. (ביום רביעי 2/4 תתקיים כיתת האמן הראשונה).
לקונסרבטוריון תל אביב קשר ארוך שנים עם פרופ. ורדי המתארח אצלנו מדי שנה. לשמחתנו, פרופ. ורדי נאות השנה להרחיב את מסגרת כיתות האמן ליומיים רצופים שבהם יתקיימו 8 שיעורים.
כיתות האמן עם פרופ. ורדי הן תמיד חוויה מגוונת: מוסיקלית, פסנתרנית, מתודולוגית וכלל תרבותית. יכולתו של פרופ. ורדי למזג בשיעוריו בין מכלול היבטים אלה ולשייט על פניהם בחופשיות ונועם היא ייחודית.
10.30 אייל ביצ'ונסקי ( כיתת שיר זמל ) י. ס. באך פרלוד ופוגה בדו מינור ספר II
11.20 עידו עצמון ( כיתת דרור זמל ) פ. שופן סקרצו בסי במול מינור אופ. 31
12.20 זוהר טרופה ( כיתת חוה ערמון ) ק. דביוסי Pour le piano
13.10 אלה טאומן מדאני ( כיתת יפעת זיידל ) פ. שופן בולרו אופ. 19
מנצחים: אהרון חרל"פ, תם קרני. פסנתר: טניה גלוזמן. נבל: שרה שמש, סופרן סולו: מוניקה שוורץ. סופרן סולו: אירה בורשר.
בתכנית:
Haydn – Missa Brevis
יחזקאל בראון – מזמור 117
א. ארגוב – השמלה הסגולה
You Raise Me Up By Lovland and Graham
Britten – A Ceremony Of Carols
מינקובסקי – שבת המלכה עיבוד שרה שהם
חרל"פ – שירו לה'
מחיר כרטיס – 60 ₪
אלון גולדשטיין – פסנתר
איליה קלר – כינור
עמית פלד – צ'לו
קונצרט סיום להרכבים קאמריים בו ינגנו משתתפי התכנית רפרטואר מגוון עליו עבדו במהלך התכנית.
הכניסה ללא תשלום בהזמנת כרטיסים.
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל-אביב ותכנית פרלמן למוסיקה ממשיכים במסורת המוצלחת של שיתוף פעולה לטיפוח נגנים צעירים מצטיינים ויקיימו תכנית נוספת בחודש אפריל 2025
החלק הראשון של התכנית יתקיים באפריל 2025, לנגני כלי קשת מצטיינים – בגילאים 14 עד 19 – בין התאריכים 6.4.2025 ל 11.4.2025 בהשתתפות נגנים ישראלים, עם צוות מורים מהתכנית הבינלאומית ובליווי מרחוק של מאסטרו פרלמן.
החלק השני יערך באביב 2026, במתכונת בינלאומית בהשתתפות מאסטרו יצחק פרלמן.
לפרטים נוספים על תכנית פרלמן לחצו כאן
לביקור באתר התכנית לחצו כאן
אנה גקל – כינור
ברנדון גרבוט – כינור
נעמי ביאלוברודה – ויולה
דניאל מיטניצקי – צ'לו
מחקר והנחייה: ד״ר שולמית שריד
הכניסה ללא תשלום, בהזמנת כרטיסים מראש
נשמע את העדויות המוזיקליות של מלחינים יהודים שחיו ויצרו בשנים שלפני השואה, במהלכה ובצילה. מוזיקה שהעניקה חירות פנימית, ששמרה על הזהות ועל הכבוד האנושי. אבל המוזיקה בזמנים האלו לא הייתה רק מרפא לנפש, היו גם מי ששרדו בזכותה.
קונצרט ההרצאה ילווה ביצירותיו של האמן דובי קדמון.
מרק ורשבסקי – חדר קטון
כינור: נועה שריד
גיטרה: שירי קונה
גדעון קליין – טריו כלי קשת
כינור: נועה שריד
ויולה: ישעיהו גינזבורג
צ׳לו: שולמית שריד
ארווין שולהוף – סונטה לכינור ופסנתר מס׳ 2, WV91
3. Allegretto
כינור: גיא פיגר
פסנתר: אפרת לוי
ארווין שולהוף – סונטה לסקסופון ופסנתר (סונטת ג׳אז)
סקסופון: גן לב
פסנתר: גיא סלפק
הנרייטה בוסמנס – סונטה לצ׳לו ופסנתר בלה מינור
צ׳לו: שולמית שריד
פסנתר: גיא סלפק
מיצ׳יסלב ויינברג – סונטה לקלרינט ופסנתר, אופ. 28
קלרינט: גלעד הראל
פסנתר: גיא סלפק
מיצ׳יסלב ויינברג – חמישיית פסנתר, אופ. 18
כינורות: נועה שריד, אטיין מנרי
ויולה: ישעיהו גינזבורג
צ׳לו: שולמית שריד
פסנתר: גיא סלפק
שמעון לאקס – סונטה לצ׳לו ופסנתר
III. Presto (Scherzo)
צ׳לו: מיכל בק
פסנתר: אפרת לוי
אילזה וובר – ארבעה שירים
Wiegenlied
Ich wandre durch Theresienstadt
Und der Regen rinnt
Wiegala
שירה: איריס צינס
פסנתר: אפרת לוי
גיטרה: שירי קונה
שאול טשרניחובסקי/טוביה שלונסקי – אני מאמין
שירה: איריס צינס
פסנתר: אפרת לוי
אנסמבל כלי קשת
אנה קתרינה וילדרמות – כינור
נעמי ציפרלינג – כינור
קספר וינצנס – ויולה
לוקאס זיבר – צ'לו
ארי ויליאמסון – כינור
שרון כהן – כינור
יונתן גרטנר – ויולה
מתן נוסימוביץ' – ויולה
הרן מלצר – צ'לו
ליה חן פרלוב – צ'לו
נועם מסריק – קונטרבס
קונצרט מקדים בביצוע רוני דגן, תלמידת כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
כמדי שנה, ייערך ערב התרמה לעמותת ״האור של איקה״, בשילוב קונצרט. השנה יפתחו את האירוע מקבלי מלגות של העמותה:
הפסנתרנית ג׳וזפין גולד ,תנגן אטיוד בפה דיאז מינור אופ׳ 22 מספר 2 של המלחין ה.א. וולנהאופט.
בהמשך יבצע הרכב ג׳אז עם הפסנתרנית מרים ביר ביחד עם גלי בליליוס (תופים) ןמעין שמול (בס) יצירה מקורית שהולחנה ע״י מרים.
בנוסף יבצע הפסנתרן עמית יהב ביחד עם רביעיית מיתרים הכוללת את גיא פיגר (כינור), ניצן טרמליס (כינור), מעין שאשא (ויולה) ויוני עציון (צ׳לו) את הקונצ׳רטו בפה מינור אופ׳ 21 מאת שופן. עיבוד זה – אשר פחות מוכר מגרסת המקור לפסנתר ותזמורת – מחזיר את היצירה אל המחוזות האינטימיים, ונאמנה לאופן שבו נהג שופן לעתים תכופות לבצע את היצירה. אל תפספסו הזדמנות ייחודית להאזין ליצירה הסוחפת הזו בביצוע מיוחד זה.
משעה 19:45 תיערך במבואת הקונסרבטוריון קבלת פנים עם יין וכיבוד קל. הצטרפו אלינו!
כל ההכנסות מערב זה יוקדשו למתן מלגות לתלמידים וסטודנטים אשר ידם אינה משגת, בהתאם לקריטריונים שנקבעו ע״י העמותה וברוחה של איקה.
קונצרט רביעי לעונה, מחווה לתזמורות הביג בנד הגדולות בכל הזמנים.
תזמורת הג'אז הישראלית חוזרת לשורשים של מוסיקת הביג בנד במחווה לעיבודים האייקונים ולתזמורות הגדולות.
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג׳אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה – טרומבונים
ארתור קרסנובייב, יובל פלג – חצוצרות
אלון פרבר – סקסופון סופרן ואלט
טל ורון – סקסופון אלט וטנור
דין צור – סקסופון טנור וחליל
יובל טבצ'ניק – סקסופון בריטון ובס קלרינט
איתמר גרוס – פסנתר וקלידים
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
קונצרט מקדים בביצוע שני קפליושניק, תלמידת פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שיר זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע תום ג'ובני, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים ביום א', 25.5.25, 20:30.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים במוצ"ש, 24.5.25, 21:00.
דניאל ברד – כינור
טומוקו אקסאקה – ויולה
מיכל קורמן – צ'לו
טיבי צייגר – קלרינט
אסף ויסמן – פסנתר
סיון מגן – נבל
קונצרט מקדים בביצוע עידו עצמון, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של דרור זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
פייר קולומבה – כינור
גבריאל לה מגדור – כינור
מארי שילם – ויולה
יויה אוקמוטו – צ'לו
אלכסנדרה קזובסקי – כינור
גרשון גרצ'יקוב – כינור
יאן גרונינג – ויולה
עמית אבן-טוב – צ'לו
הלל צרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.