אנה גקל – כינור
ברנדון גרבוט – כינור
נעמי ביאלוברודה – ויולה
דניאל מיטניצקי – צ'לו
מניו יורק לסידני, לווינה וללונדון, רביעיית אביב הופיעה באולמות הקונצרטים היוקרתיים בעולם, בהם הקרנגי בניו-יורק, הקונצרטחבאו באמסטרדם, אודיטוריום הלובר בפריז, הוויגמור בלונדון, הקונצר
מניו יורק לסידני, לווינה וללונדון, רביעיית אביב הופיעה באולמות הקונצרטים היוקרתיים בעולם, בהם הקרנגי בניו-יורק, הקונצרטחבאו באמסטרדם, אודיטוריום הלובר בפריז, הוויגמור בלונדון, הקונצרטהאוז בווינה והקונצרטהאוז בברלין. היא אף מוזמנת לפסטיבלים נודעים, בהם ורביה, דאבוס, אקס-אן-פרובנס, לוברון ו- La Folle Journée בנאנט. רביעיית אביב נוסדה בישראל ב-1997, ולמדה בהדרכת גד קוגן, אירינה סבטלובה וחיים טאוב. בהמשך זכתה ללמוד בהדרכת חברי הרביעיות הגדולות של אירופה: רביעיית אמדאוס, רביעיית אלבן ברג ורביעיית איזאי. הרביעייה זכתה בפרס הראשון ובארבעה פרסים מיוחדים בתחרות מלבורן הבינלאומית למוסיקה קאמרית (אוסטרליה, 1999), בפרס הראשון בתחרות Charles Hennen (הולנד, 1999), בפרס השני ובפרס שוברט בתחרות הבינלאומית "שוברט והמוסיקה המודרנית" בגראץ (אוסטריה, 2003) ובפרס השני ובפרס המבקרים הבינלאומיים בתחרות בורדו לרביעיות כלי קשת (צרפת, 2003). כמו כן, זכתה בפרס משרד התרבות הישראלי, בפרס משרד התרבות הגרמני ובפרס קרן מפעל הפיס. בסיס הפעילות של הרביעייה כיום הוא בשווייץ. בעונת 2018-19 ביצעה את מחזור מכלול הרביעיות של בטהובן בסדרת קונצרטים חיים שהוקלטו ומשודרים בקביעות בתחנות רדיו וטלוויזיה בשווייץ. שתי הקלטותיה האחרונות של הרביעייה הוקדשו לשוברט: חמישיית כלי הקשת בדו מז'ור (נקסוס, 2020); והרביעיות האחרונות של (Aparté, 2021). שתי ההקלטות זכו לשבחי הביקורת הבינלאומית, ועוטרו ב-"5 diapasons" ובפרס "Supersonic" של המגזין Pizzicato.
הרביעייה יצאה לדרך חדשה בסתיו 2023 כאשר הצטרפה לשורותיה, ככנרת ראשונה, הכנרת הצרפתיה אנה גקל. בהרכב מתחדש זה הופיעה הרביעייה על בימת המרכז למוסיקה כבר בעונה הקודמת ובאירופה, כולל בפסטיבל רביעיות כלי הקשת בבורדו, והיא שבה אלינו גם בעונה הנכחית, בתכנית הכוללת שלוש יצירות מופת לרביעייה פרי עטם של שלושה מאסטרים מתקופות שונות.
כמו מרבית יצירותיו של היידן הכתובות במינור, גם הרביעייה אופ. 64 מס' 2, מתאפיינת באמביוולנטיות, חוסר שקט ומעברים לא צפויים מינור למז'ור ובין הלכי רוח. הפרק השני, אדאג'ו, מציע הפוגה של שלווה שממית ללא מתחים, בעוד נימה צוענית קפריזית שורה על פרק הפינאלה לפני שהוא חותם את היצירה בהתפוגגות.
את רביעיית כלי הקשת היחידה שלו השלים מוריס ראוול ב-1903, בהיותו בן 28 ועדיין "סטודנט נצחי" בקונסרבטואר של פריז, בו בילה מגיל 14, אבל היא רחוקה מלהיות יצירה סטודנטיאלית. למעשה נחשבת הרביעייה של ראוול כיום ליצירת המופת הראשונה שלו, ולאחת מיצירות המופת של כל הזמנים ברפרטואר רביעיות כלי הקשת, והיא דוגמה נהדרת לשילוב מבריק בין צבע לצורה ביצירתו. הרביעייה של ראוול ממזגת השפעות מגוונות אותן הטמיע המלחין אל תוך סגנונו האישי הייחודי. השפעה בולטת במיוחד מקורה בקלוד דביסי, אשר השלים את רביעיית כלי הקשת היחידה שלו תשע שנים מוקדם יותר. השפעתו של דביסי ניכרת ברביעייה של ראוול בייחוד בצבעי הצליל החדשים ובתפיסה הסונורית החדשה של מצלול הרביעייה – השימוש הנרחב בפיציקטי, באפקטים של טריל, בעמעמים, בנגינה על השחיף (הצוואר) ועוד. כל אותם ביטויים לעיסוק הרב של דביסי וראוול בצבע צלילי שזיכה את המוסיקה שלהם בכינוי "אימפרסיוניזם". באותה עת, ראוול נותר ברביעייה, כמו ברב יצירותיו, קרוב יותר לתפיסות הצורניות ולטכניקות הפיתוח התמאטי הקלאסיות המסורתיות. בארגון הצורני הקפדני והלוגי של המוסיקה ובמרקמים הבהירים והשקופים בולטת הנטייה הניאוקלאסית החזקה שלו והערצתו למוצרט. הפרק הראשון הוא נונשלנטי, חושני, מתערסל וענוג, ברוח צרפתית מובהקת. הפרק השני, ריתמי וחי, ידוע במיוחד לחלק הפותח, המבוצע כולו בפריטה בארבעת הכלים. בהמשך הפרק אפקטים של טרילים (עיטורים) וטרמולי (הרעדות צליל) מקנים למוסיקה ברק מנצנץ. סולו צ'לו מעביר לחטיבה האמצעית האיטית, הנוסטלגית והמהורהרת, המנוגנת עם עמעמים. הפרק השלישי, האיטי, הוא פרק לירי, אילתורי ורגוע, ברוח נוקטורן, בעוד הפינאלה הקצר והנמרץ חותם את היצירה בפרץ אנרגיה חסר מנוחה.
הרביעייה בלה מינור, היא הראשונה בין שלוש הרביעיות האחרונות והגדולות שכתב שוברט בשנותיו האחרונות. רביעייה לירית, מעודנת ומופנמת זו מוכרת בכינוי "רוזמונדה"' הודות לנושא הפרק השני, האיטי, הלקוח מן המוסיקה שכתב שוברט למחזה באותו שם, והיא הייתה היחידה מבין הרביעיות של שוברט שהתפרסמה עוד בחייו. ברביעייה זו, כמו בשלוש הרביעיות האחרונות, יש לפרק האיטי – במטען הרגשי שלו וכן בתבנית הנושאית שלו – השפעה מכרעת על הפרקים האחרים. שלא כברביעיות המוקדמות שלו, שבהן הלך שוברט בעקבות הדפוסים הקלאסיים, הרי שכאן הגיע לתפיסה חדשה של הפרק האיטי, הנוסטלגי ומלא הכמיהה, כמרכז כובד של היצירה. פרק הפינאלה מאזן את ההבעה וחותם את היצירה בסיום מז'ורי וברוח טובה.
רח' לואי מרשל 25 תל אביב,
ת.ד. 21502, תל אביב
6200003
טל. 03-5460524
פקס. 03-6055169
דואל. info@icm.org.il
טל. 03-5466228
פקס. 03-6055169
דואל. chamber@icm.org.il
© 2023 כל הזכויות שמורות לקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב | עיצוב ופיתוח ע״י tabuzzco
האירועים הקרובים
אנה גקל – כינור
ברנדון גרבוט – כינור
נעמי ביאלוברודה – ויולה
דניאל מיטניצקי – צ'לו
מחקר והנחייה: ד״ר שולמית שריד
הכניסה ללא תשלום, בהזמנת כרטיסים מראש
נשמע את העדויות המוזיקליות של מלחינים יהודים שחיו ויצרו בשנים שלפני השואה, במהלכה ובצילה. מוזיקה שהעניקה חירות פנימית, ששמרה על הזהות ועל הכבוד האנושי. אבל המוזיקה בזמנים האלו לא הייתה רק מרפא לנפש, היו גם מי ששרדו בזכותה.
קונצרט ההרצאה ילווה ביצירותיו של האמן דובי קדמון.
מרק ורשבסקי – חדר קטון
כינור: נועה שריד
גיטרה: שירי קונה
גדעון קליין – טריו כלי קשת
כינור: נועה שריד
ויולה: ישעיהו גינזבורג
צ׳לו: שולמית שריד
ארווין שולהוף – סונטה לכינור ופסנתר מס׳ 2, WV91
3. Allegretto
כינור: גיא פיגר
פסנתר: אפרת לוי
ארווין שולהוף – סונטה לסקסופון ופסנתר (סונטת ג׳אז)
סקסופון: גן לב
פסנתר: גיא סלפק
הנרייטה בוסמנס – סונטה לצ׳לו ופסנתר בלה מינור
צ׳לו: שולמית שריד
פסנתר: גיא סלפק
מיצ׳יסלב ויינברג – סונטה לקלרינט ופסנתר, אופ. 28
קלרינט: גלעד הראל
פסנתר: גיא סלפק
מיצ׳יסלב ויינברג – חמישיית פסנתר, אופ. 18
כינורות: נועה שריד, אטיין מנרי
ויולה: ישעיהו גינזבורג
צ׳לו: שולמית שריד
פסנתר: גיא סלפק
שמעון לאקס – סונטה לצ׳לו ופסנתר
III. Presto (Scherzo)
צ׳לו: מיכל בק
פסנתר: אפרת לוי
אילזה וובר – ארבעה שירים
Wiegenlied
Ich wandre durch Theresienstadt
Und der Regen rinnt
Wiegala
שירה: איריס צינס
פסנתר: אפרת לוי
גיטרה: שירי קונה
שאול טשרניחובסקי/טוביה שלונסקי – אני מאמין
שירה: איריס צינס
פסנתר: אפרת לוי
אנסמבל כלי קשת
אנה קתרינה וילדרמות – כינור
נעמי ציפרלינג – כינור
קספר וינצנס – ויולה
לוקאס זיבר – צ'לו
ארי ויליאמסון – כינור
שרון כהן – כינור
יונתן גרטנר – ויולה
מתן נוסימוביץ' – ויולה
הרן מלצר – צ'לו
ליה חן פרלוב – צ'לו
נועם מסריק – קונטרבס
קונצרט מקדים בביצוע רוני דגן, תלמידת כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
כמדי שנה, ייערך ערב התרמה לעמותת ״האור של איקה״, בשילוב קונצרט. השנה יפתחו את האירוע מקבלי מלגות של העמותה:
הפסנתרנית ג׳וזפין גולד ,תנגן אטיוד בפה דיאז מינור אופ׳ 22 מספר 2 של המלחין ה.א. וולנהאופט.
בהמשך יבצע הרכב ג׳אז עם הפסנתרנית מרים ביר ביחד עם גלי בליליוס (תופים) ןמעין שמול (בס) יצירה מקורית שהולחנה ע״י מרים.
בנוסף יבצע הפסנתרן עמית יהב ביחד עם רביעיית מיתרים הכוללת את גיא פיגר (כינור), ניצן טרמליס (כינור), מעין שאשא (ויולה) ויוני עציון (צ׳לו) את הקונצ׳רטו בפה מינור אופ׳ 21 מאת שופן. עיבוד זה – אשר פחות מוכר מגרסת המקור לפסנתר ותזמורת – מחזיר את היצירה אל המחוזות האינטימיים, ונאמנה לאופן שבו נהג שופן לעתים תכופות לבצע את היצירה. אל תפספסו הזדמנות ייחודית להאזין ליצירה הסוחפת הזו בביצוע מיוחד זה.
משעה 19:45 תיערך במבואת הקונסרבטוריון קבלת פנים עם יין וכיבוד קל. הצטרפו אלינו!
כל ההכנסות מערב זה יוקדשו למתן מלגות לתלמידים וסטודנטים אשר ידם אינה משגת, בהתאם לקריטריונים שנקבעו ע״י העמותה וברוחה של איקה.
קונצרט רביעי ואחרון לעונה, מחווה לתזמורות הביג בנד הגדולות בכל הזמנים.
תזמורת הג'אז הישראלית חוזרת לשורשים של מוזיקת הביג בנד במחווה לעיבודים האייקונים והתזמורות הגדולות.
Count Basie / Duke Ellington / Buddy Rich / Stan Kenton /
Sammy Nestico / Thad Jones-Mel Lewis /Dizzy Gillespie & more…
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג'אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה, יהונתן פלד, נועם גרינפלד – טרומבונים
יובל פלג, ארתור קרסנובייב, יובל שפירא, אדם לפין – חצוצרות
אלון פרבר, טל ורון, דין צור, עידו לבנסברג, יובל טבצ'ניק – סקסופונים
איתמר גרוס – פסנתר
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
קונצרט מקדים בביצוע שני קפליושניק, תלמידת פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שיר זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע תום ג'ובני, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים ביום א', 25.5.25, 20:30.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים במוצ"ש, 24.5.25, 21:00.
דניאל ברד – כינור
טומוקו אקסאקה – ויולה
מיכל קורמן – צ'לו
טיבי צייגר – קלרינט
אסף ויסמן – פסנתר
סיון מגן – נבל
קונצרט מקדים בביצוע עידו עצמון, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של דרור זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
פייר קולומבה – כינור
גבריאל לה מגדור – כינור
מארי שילם – ויולה
יויה אוקמוטו – צ'לו
אלכסנדרה קזובסקי – כינור
גרשון גרצ'יקוב – כינור
יאן גרונינג – ויולה
עמית אבן-טוב – צ'לו
הלל צרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.