קונצרט מקדים בביצוע עידו עצמון, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של דרור זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
בוריס גילטבורג זוכה לשבחים חובקי עולם כפרשן רגיש, מעמיק וכובש. הוא מופיע בקביעות ברסיטלים באולמות הקונצרטים היוקרתיים בעולם, בכללם הקונצרטחבאו באמסטרדם, אולם קרנגי בניו-יורק, האלבפיל
בוריס גילטבורג זוכה לשבחים חובקי עולם כפרשן רגיש, מעמיק וכובש. הוא מופיע בקביעות ברסיטלים באולמות הקונצרטים היוקרתיים בעולם, בכללם הקונצרטחבאו באמסטרדם, אולם קרנגי בניו-יורק, האלבפילהרמוני בהמבורג, הקונצרטהאוז בווינה, אולם וויגמור, מרכז ברביקן ומרכז סאות'בנק בלונדון, הרודולפיניום בפראג, Flagey ו-BOZAR בבריסל, הלידרהאלה בשטוטגרט, הטונאלה בדיסלדורף, אגודת המוסיקה הקאמרית של פילדלפיה ועוד. עבד עם תזמורות מובילות רבות ברחבי העולם, בהן תזמורת פילהרמוניה, הפילהרמונית של לונדון, תזמורת ה-BBC, התזמורת הלאומית של צרפת, הפילהרמונית של בריסל, Residentie Orkest האג, הפילהרמונית הצ'כית, הפילהרמונית של אוסלו, הפילהרמונית המלכותית של ליברפול, הפילהרמונית של דרזדן, התזמורת הסימפונית NHK, תזמורת סנטה צ'צ'יליה ברומא, עם מנצחים ידועי שם, בהם קיריל פטרנקו, וסילי פטרנקו, סקארי אוראמו ועוד. מרבה להקליט, ומאז 2015 חתום בחוזה בלעדיות בחברת נקסוס, במסגרתו ראו אור שורת הקלטות שזכו לשבחים, בכלל זה פרס אופוס קלאסיק ופרס דיאפזון ד'ור. הקלטת מכלול הסונטות של בטהובן בביצועו זכתה לציון חמישה כוכבים ולשבחים במגזין המוסיקה של ה-BBC. הוא אף הקליט את מכלול הקונצ'רטי של בטהובן עם התזמורת הפילהרמונית המלכותית של ליברפול בניצוח וסילי פטרנקו. בשנים האחרונות הקדיש עצמו לחקירה אינטנסיבית של מכלול היצירות לפסנתר של רחמנינוב ושל ראוול.
תכנית הרסיטל כוללת ארבע יצירות שנכתבו כולן בהשראה, ישירה או עקיפה, של מקורות ספרותיים.
הבלדה הראשונה, שנכתבה בין השנים 1831-1835, נמנית עם יצירותיו הידועות והאהובות ביותר של שופן. היא נכתבה, ככל הנראה, בהשראת הפואמה "קונרד וולנרוד" מאת המשורר הפולני הגדול, אדם מיצקייביץ'. אף שהוצעו לבלדה זו פרשנויות תכניתיות שונות, קרוב לוודאי שהיא אינה תיאור תכניתי של הפואמה של מיצקייביץ', אלא ביטוי של רגשות העולים ממנה, בייחוד של המאבק בין האהבה לכוחות האופל. היא נעה בין מלנכוליות נוגה, לבין התפרצויות עוצמתיות של להט ותשוקה, עד לסיום הטרגי.
הסונטה בסי מינור של ליסט, מיצירות המופת הגדולות והמאתגרות ביותר לפסנתר בכל הזמנים. הסונטה הכבירה, שמבוצעת ברצף אחד של כחצי שעה, נחשבת ליצירתו הגדולה ביותר של ליסט לפסנתר ואחת מהיצירות החשובות ביותר ברפרטואר לפסנתר. בשל אופייה הדרמטי מאוד יוחסו ליצירה פרשנויות תכניתיות, בייחוד על רקע אגדת פאוסט, אליה ליסט נמשך באופן מיוחד. ליסט החל לעבוד עליה ב-1849, השלימה ב-2 בפברואר 1853 והקדיש אותה לרוברט שומאן, אשר 15 שנים מוקדם יותר הקדיש לליסט את הפנטזיה הגדולה שלו לפסנתר, אופ. 17. בסונטה זו הביא ליסט לכדי שלמות את הצורה ששוברט ניסה לראשונה לפתח בפנטזיית הנודד שלו – הטמעה של הסונטה בת ארבעת הפרקים לתוך יצירה ענקית בפרק אחד עם כמה חטיבות פנימיות. את הלכידות של החטיבות הפנימיות משיג ליסט בסונטה שלו באמצעות טכניקת הטרנספורמציות התמטיות המתמידות עימה הוא מזוהה. אולם, כוח המשיכה של היצירה טמון לא רק בהיבטיה הצורניים. היא שופעת אפקטים וירטואוזיים, התפרצויות דרמטיות, קטעים שירתיים ומדיטטיביים עמוקי הבעה ווריאנטים מרתקים של החומרים המוטיביים הבסיסיים. למאזין היא מספקת מסע רגשי כובש וסוחף.
הבלט "רומיאו ויוליה", על פי המחזה מאת שייקספיר, הוא כיום אחת מהיצירות האהובות ביותר של פרוקופייב. הוא נכתב ב-1934-35, אך עד להפקת הבכורה שלו, ב-1938, ערך פרוקופייב מהמוסיקה שתי סוויטות סימפוניות וסוויטה לפסנתר, אשר התקבלו היטב על ידי הקהל. בהתאם לתפקיד של היצירה כמוסיקה לריקוד, השפה הטונאלית שלה פשוטה יחדית, ומזכירה לפרקים את המרקמים השקופים של "הסימפוניה הקלאסית", אם כי היא כוללת את סימני ההיכר של פרוקופייב – שילוב בין כשרון מלודי לירי שופע לבין עוקצנות וחריפות, סטיות מהירות לסולמות רחוקים, שיטוטים הרמוניים מפתיעים החוזרים לבסוף לסולם הבית ומהלכים מלודיים בלתי צפויים תוך שמירה. הסוויטה לפסנתר כוללת 10 קטעים שאינם צמצום של הגרסה התזמורתית גרידא, אלא סצנות צליל שנכתבו מחדש מתוך תפיסה פסנתרנית, תוך מחשבה על ידיו של פסנתרן וירטואוז. מתוך הסוויטה יבוצעו בקונצרט זה ארבעה קטעים: יוליה כילדה, מונטגיו וקפולט (המחול המפורסם ביותר מהבלט), מרקוציו ורומיאו ויוליה לפני פרדה.
תכנית הקונצרט, ועימה הסדרה כולה, תחתם ביצירתו הווירטואוזית והמונומנטאלית של ראוול, "גספאר של הלילה", משנת 1908. גספאר נמנית עם היצירות המקוריות, עתירות הדמיון, הציוריות והקשות ביותר בספרות הפסנתר. ראוול תיאר יצירה סוריאליסטית זו כ"שלוש פואמות רומנטיות, טרנסצנדנטיות מבחינה וירטואוזית" והודה כי שאף להתעלות מבחינת הקושי הטכני אפילו על הפנטזיה "איסלמיי" של בלקירייב, הידועה כאחת היצירות הקשות ביותר לפסנתר. ראוול התבסס ביצירה זו במידה רבה על סגנון הפסנתרנות המבריק של פרנץ ליסט על מנת לממש את שאיפתו. הפסנתרן הצרפתי הגדול, אלפרד קורטו, כינה את היצירה "אחת הדוגמאות המדהימות ביותר לכושר המצאה בתחום המוסיקה הכלית שנהגתה אי פעם". ואכן, מדובר ביצירה מיוחדת במינה. את ההשראה לכתיבתה שאב ראוול מהפואמות הציוריות והמקאבריות, שהתפרסמו תחת אותה כותרת ב-1842, פרי עטו של המשורר הצרפתי הרומנטי, אלואיזיוס ברטראן. ברטראן טען כי סיפורי רוחות ימי-בינייים אלו נלחשו באוזניו בלילה על ידי השטן, גספאר, ונכתבו בעקבות יצירות האמנות של קאיו ורמברנדט. מקורות ההשראה הפואטיים והחזותיים מוצאים ביטוי מושלם ביצירתו של ראוול, הממזגת בין טקסט, דימויים ומוסיקה. כהקדמה לכל אחד מן הפרקים ביצירה קבע ראוול ציטוט מאחת הפואמות, אך אין לנסות לפרש את המוסיקה כתיאור תוכניתי שיטתי של הטקסט. המוסיקה של ראוול סוחפת את המאזין אל תוך עולם חלומות אפל, אך ברור, של דימויים מכושפים, מקאבריים וגרוטסקיים. שטף תבניות מהירות הנעות על פני כל המקלדת, תבניות צליל צבעוניות ודחוסות, שימוש מתוחכם ווירטואוזי בדוושות, ניואנסים אינסופיים של עוצמה וגוון – כל אלה משמשים את ראוול ליצירת העולם הצלילי התואם את רוח הפואמות, ומציבים בפני הפסנתרן אתגר אדיר בהיבטים הטכניים והפרשניים גם יחד. הפרק הראשון, "אונדין", נקרא על שמה של נימפת המים היפיפייה, המפתה גברים לממלכתה המכושפת באמצעות שירתה. אווירה קודרת של שממה ואימת רפאים אופפת את הפרק השני, "הגרדום". הפרק "סקארבו", אחד הפרקים הווירטואוזיים ביותר בכל ספרות הפסנתר, מתאר גמד לילי זדוני, בלתי צפוי, המופיע, מגחך, מטיל אימה, לובש ופושט צורה ואז נעלם ללא עקבות כמכת ברק.
"Giltburg gave us a truly great piano recital…a huge spectrum of expressive nuances and technical skills…Giltburg gives meaning to every note without a hint of mannerism…a tonal intimacy that hardly lets you breathe…a truly great piano recital that will have left its mark on everybody present" (Stuttgarter Zeitung)
"Titanic…Giltburg had enormous reserves of firepower – and of musing poetry, too – to open up whole worlds of feeling and imagination… his playing held us in thrall… He made me listen to the music afresh… The audience’s reaction was fervent and impassioned, and rightly so." (Seen and Heard International)
"Absolutely phenomenal… phrased to perfection… thrillingly virtuosic… This was a top-drawer reading" (Edinburgh Music Review)
"A coherent and epic recital that won’t be surpassed in 2024" (The Arts Desk)
"Boris Giltburg… displays such vivacity at the keyboard that it’s still not easy to relax" (The Times)
רח' לואי מרשל 25 תל אביב,
ת.ד. 21502, תל אביב
6200003
טל. 03-5460524
פקס. 03-6055169
דואל. info@icm.org.il
טל. 03-5466228
פקס. 03-6055169
דואל. chamber@icm.org.il
© 2023 כל הזכויות שמורות לקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב | עיצוב ופיתוח ע״י tabuzzco
האירועים הקרובים
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב גאה לארח את פרופ. אריה ורדי לשני ימי כיתות אמן. ביום חמישי 3/4 תתקיים כיתת אמן נוספת.
לקונסרבטוריון תל אביב קשר ארוך שנים עם פרופ. ורדי המתארח אצלנו מדי שנה. לשמחתנו, פרופ. ורדי נאות השנה להרחיב את מסגרת כיתות האמן ליומיים רצופים שבהם יתקיימו 8 שיעורים.
כיתות האמן עם פרופ. ורדי הן תמיד חוויה מגוונת: מוסיקלית, פסנתרנית, מתודולוגית וכלל תרבותית. יכולתו של פרופ. ורדי למזג בשיעוריו בין מכלול היבטים אלה ולשייט על פניהם בחופשיות ונועם היא ייחודית.
10.30 נדב עין גל ( כיתת טניה קוזלוב ) ס. פרוקופייב סונטה מס 4 אופ.29
11.20 אדם וסרמן ( כיתת שרה טל ) י. ברהמס רפסודיה בסי מניור אופ. 79 מס 1
12.20 מורי רוזנבלום ( כיתת אסף זוהר ) ר. שומאן אטיודים סמפוניים אופ. 13
13.10 אריאל ולדמן ( כיתת רון טרכטמן ) פ. שופן בלדה בפה מז'ור אופ. 38
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב גאה לארח את פרופ. אריה ורדי לשני ימי כיתות אמן. (ביום רביעי 2/4 תתקיים כיתת האמן הראשונה).
לקונסרבטוריון תל אביב קשר ארוך שנים עם פרופ. ורדי המתארח אצלנו מדי שנה. לשמחתנו, פרופ. ורדי נאות השנה להרחיב את מסגרת כיתות האמן ליומיים רצופים שבהם יתקיימו 8 שיעורים.
כיתות האמן עם פרופ. ורדי הן תמיד חוויה מגוונת: מוסיקלית, פסנתרנית, מתודולוגית וכלל תרבותית. יכולתו של פרופ. ורדי למזג בשיעוריו בין מכלול היבטים אלה ולשייט על פניהם בחופשיות ונועם היא ייחודית.
10.30 אייל ביצ'ונסקי ( כיתת שיר זמל ) י. ס. באך פרלוד ופוגה בדו מינור ספר II
11.20 עידו עצמון ( כיתת דרור זמל ) פ. שופן סקרצו בסי במול מינור אופ. 31
12.20 זוהר טרופה ( כיתת חוה ערמון ) ק. דביוסי Pour le piano
13.10 אלה טאומן מדאני ( כיתת יפעת זיידל ) פ. שופן בולרו אופ. 19
מנצחים: אהרון חרל"פ, תם קרני. פסנתר: טניה גלוזמן. נבל: שרה שמש, סופרן סולו: מוניקה שוורץ. סופרן סולו: אירה בורשר.
בתכנית:
Haydn – Missa Brevis
יחזקאל בראון – מזמור 117
א. ארגוב – השמלה הסגולה
You Raise Me Up By Lovland and Graham
Britten – A Ceremony Of Carols
מינקובסקי – שבת המלכה עיבוד שרה שהם
חרל"פ – שירו לה'
מחיר כרטיס – 60 ₪
אלון גולדשטיין – פסנתר
איליה קלר – כינור
עמית פלד – צ'לו
קונצרט סיום להרכבים קאמריים בו ינגנו משתתפי התכנית רפרטואר מגוון עליו עבדו במהלך התכנית.
הכניסה ללא תשלום בהזמנת כרטיסים.
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל-אביב ותכנית פרלמן למוסיקה ממשיכים במסורת המוצלחת של שיתוף פעולה לטיפוח נגנים צעירים מצטיינים ויקיימו תכנית נוספת בחודש אפריל 2025
החלק הראשון של התכנית יתקיים באפריל 2025, לנגני כלי קשת מצטיינים – בגילאים 14 עד 19 – בין התאריכים 6.4.2025 ל 11.4.2025 בהשתתפות נגנים ישראלים, עם צוות מורים מהתכנית הבינלאומית ובליווי מרחוק של מאסטרו פרלמן.
החלק השני יערך באביב 2026, במתכונת בינלאומית בהשתתפות מאסטרו יצחק פרלמן.
לפרטים נוספים על תכנית פרלמן לחצו כאן
לביקור באתר התכנית לחצו כאן
אנה גקל – כינור
ברנדון גרבוט – כינור
נעמי ביאלוברודה – ויולה
דניאל מיטניצקי – צ'לו
מחקר והנחייה: ד״ר שולמית שריד
הכניסה ללא תשלום, בהזמנת כרטיסים מראש
נשמע את העדויות המוזיקליות של מלחינים יהודים שחיו ויצרו בשנים שלפני השואה, במהלכה ובצילה. מוזיקה שהעניקה חירות פנימית, ששמרה על הזהות ועל הכבוד האנושי. אבל המוזיקה בזמנים האלו לא הייתה רק מרפא לנפש, היו גם מי ששרדו בזכותה.
קונצרט ההרצאה ילווה ביצירותיו של האמן דובי קדמון.
מרק ורשבסקי – חדר קטון
כינור: נועה שריד
גיטרה: שירי קונה
גדעון קליין – טריו כלי קשת
כינור: נועה שריד
ויולה: ישעיהו גינזבורג
צ׳לו: שולמית שריד
ארווין שולהוף – סונטה לכינור ופסנתר מס׳ 2, WV91
3. Allegretto
כינור: גיא פיגר
פסנתר: אפרת לוי
ארווין שולהוף – סונטה לסקסופון ופסנתר (סונטת ג׳אז)
סקסופון: גן לב
פסנתר: גיא סלפק
הנרייטה בוסמנס – סונטה לצ׳לו ופסנתר בלה מינור
צ׳לו: שולמית שריד
פסנתר: גיא סלפק
מיצ׳יסלב ויינברג – סונטה לקלרינט ופסנתר, אופ. 28
קלרינט: גלעד הראל
פסנתר: גיא סלפק
מיצ׳יסלב ויינברג – חמישיית פסנתר, אופ. 18
כינורות: נועה שריד, אטיין מנרי
ויולה: ישעיהו גינזבורג
צ׳לו: שולמית שריד
פסנתר: גיא סלפק
שמעון לאקס – סונטה לצ׳לו ופסנתר
III. Presto (Scherzo)
צ׳לו: מיכל בק
פסנתר: אפרת לוי
אילזה וובר – ארבעה שירים
Wiegenlied
Ich wandre durch Theresienstadt
Und der Regen rinnt
Wiegala
שירה: איריס צינס
פסנתר: אפרת לוי
גיטרה: שירי קונה
שאול טשרניחובסקי/טוביה שלונסקי – אני מאמין
שירה: איריס צינס
פסנתר: אפרת לוי
אנסמבל כלי קשת
אנה קתרינה וילדרמות – כינור
נעמי ציפרלינג – כינור
קספר וינצנס – ויולה
לוקאס זיבר – צ'לו
ארי ויליאמסון – כינור
שרון כהן – כינור
יונתן גרטנר – ויולה
מתן נוסימוביץ' – ויולה
הרן מלצר – צ'לו
ליה חן פרלוב – צ'לו
נועם מסריק – קונטרבס
קונצרט מקדים בביצוע רוני דגן, תלמידת כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
כמדי שנה, ייערך ערב התרמה לעמותת ״האור של איקה״, בשילוב קונצרט. השנה יפתחו את האירוע מקבלי מלגות של העמותה:
הפסנתרנית ג׳וזפין גולד ,תנגן אטיוד בפה דיאז מינור אופ׳ 22 מספר 2 של המלחין ה.א. וולנהאופט.
בהמשך יבצע הרכב ג׳אז עם הפסנתרנית מרים ביר ביחד עם גלי בליליוס (תופים) ןמעין שמול (בס) יצירה מקורית שהולחנה ע״י מרים.
בנוסף יבצע הפסנתרן עמית יהב ביחד עם רביעיית מיתרים הכוללת את גיא פיגר (כינור), ניצן טרמליס (כינור), מעין שאשא (ויולה) ויוני עציון (צ׳לו) את הקונצ׳רטו בפה מינור אופ׳ 21 מאת שופן. עיבוד זה – אשר פחות מוכר מגרסת המקור לפסנתר ותזמורת – מחזיר את היצירה אל המחוזות האינטימיים, ונאמנה לאופן שבו נהג שופן לעתים תכופות לבצע את היצירה. אל תפספסו הזדמנות ייחודית להאזין ליצירה הסוחפת הזו בביצוע מיוחד זה.
משעה 19:45 תיערך במבואת הקונסרבטוריון קבלת פנים עם יין וכיבוד קל. הצטרפו אלינו!
כל ההכנסות מערב זה יוקדשו למתן מלגות לתלמידים וסטודנטים אשר ידם אינה משגת, בהתאם לקריטריונים שנקבעו ע״י העמותה וברוחה של איקה.
קונצרט רביעי לעונה, מחווה לתזמורות הביג בנד הגדולות בכל הזמנים.
תזמורת הג'אז הישראלית חוזרת לשורשים של מוסיקת הביג בנד במחווה לעיבודים האייקונים ולתזמורות הגדולות.
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג׳אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה – טרומבונים
ארתור קרסנובייב, יובל פלג – חצוצרות
אלון פרבר – סקסופון סופרן ואלט
טל ורון – סקסופון אלט וטנור
דין צור – סקסופון טנור וחליל
יובל טבצ'ניק – סקסופון בריטון ובס קלרינט
איתמר גרוס – פסנתר וקלידים
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
קונצרט מקדים בביצוע שני קפליושניק, תלמידת פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שיר זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע תום ג'ובני, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים ביום א', 25.5.25, 20:30.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים במוצ"ש, 24.5.25, 21:00.
דניאל ברד – כינור
טומוקו אקסאקה – ויולה
מיכל קורמן – צ'לו
טיבי צייגר – קלרינט
אסף ויסמן – פסנתר
סיון מגן – נבל
קונצרט מקדים בביצוע עידו עצמון, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של דרור זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
פייר קולומבה – כינור
גבריאל לה מגדור – כינור
מארי שילם – ויולה
יויה אוקמוטו – צ'לו
אלכסנדרה קזובסקי – כינור
גרשון גרצ'יקוב – כינור
יאן גרונינג – ויולה
עמית אבן-טוב – צ'לו
הלל צרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.