אלון גולדשטיין – פסנתר
איליה קלר – כינור
עמית פלד – צ'לו
טריו טמפסט נוסד ב-2007 על ידי שלושה מוסיקאים ותיקים, בעלי ניסיון עשיר וקריירה ענפה, הן כסולנים והן במוסיקה קאמרית. מבקרים אף השוו אותו ל"טריו מליון הדולר" של ארתור רובינשטיין, גרגור פ
טריו טמפסט נוסד ב-2007 על ידי שלושה מוסיקאים ותיקים, בעלי ניסיון עשיר וקריירה ענפה, הן כסולנים והן במוסיקה קאמרית. מבקרים אף השוו אותו ל"טריו מליון הדולר" של ארתור רובינשטיין, גרגור פיאטגורסקי ויאשה חפץ. הטריו הופיע ברחבי ארה"ב, אירופה, אסיה והמזרח התיכון, וכיהן כהרכב הבית במכון חפץ הבינלאומי למוסיקה בווירג'יניה, ובפסטיבל המוסיקה הקאמרית קייפ קוד. הקלטת מכלול שלישיות הפסנתר של דבוז'ק בביצועו לחברת נקסוס זכתה לשבחי הביקורת הבינלאומית.
חוט דק של השפעה עממית נרמזת עובר לאורך תכנית הקונצרט כולה.
את השלישייה אופ. 11 כתב בטהובן ב-1797, חמש שנים לאחר שעבר מבון לווינה. בסגנונה היא שייכת עדיין לתקופה המוקדמת ביצירתו, ואופייה קלאסי, שופע חן מלודי ומרץ ווירטואוזי. הפרק האיטי לירי וקורן מאהבה בחטיבותיו החיצוניות, ופונה להלך רוח דרמטי יותר בחטיבה האמצעית. פרק הסיום מציג סדרת וריאציות על נושא ברוח עממית הלקוח מתוך האופרה "אהבה בים, או הפיראט" מאת יוזף ויגל, אשר בוצעה לראשונה ב-15 באוקטובר 1797 וזכתה לפופולאריות רבה בווינה. לאור הפופולאריות הרבה של מנגינה זו זכתה השלישייה של בטהובן לכינוי “Gassenhauer” שפירושו – "שיר רחוב". מכל מקום זהו אחד מפרקי הווריאציות עשירי ההמצאה ביותר בתקופת יצירתו המוקדמת של בטהובן והוא חותם את השלישייה בשנינה ובצהלה.
הצ'לן, המלחין והמורה יהויכין סטוצ'בסקי נולד בשנת 1891 באוקראינה, דור רביעי למשפחת כליזמרים. הוא למד, בין היתר, בקונסרבטוריון של לייפציג, עבר לעיר ינה, ובשנת 1924 העתיק את מושבו לווינה. בשנת 1938, זמן קצר לפני הסיפוח הנאצי, עלה לישראל ועבד כמפקח על המוזיקה היהודית במחלקת התרבות של הוועד הלאומי. משנת 1950 הקדיש סטוצ'בסקי את כל זמנו להלחנה. ביצירותיו הוא משלב אלמנטים מוסיקלים יהודיים מעדות שונות בתוך שפה מוסיקלית מתקדמת. הוא כתב ספרי הדרכה לנגינה בצ'לו וספר על הכליזמרים וערך אנתולוגיות של שירים חסידיים. יצירתו "פנטסיה חסידית", משנת 1954, משקפת את תחומי העניין המגוונים שלו. היא משלבת נושאים והשפעות ממוזיקה חסידית ומוסיקת כליזמר, אך הכותרת "פנטזיה" מעידה על כך שהיצירה כתובה בצורה חופשית וברוח אלתורית שנעה בין פיוט ותפילה לבין ריקודיות. היצירה נכתבה במקור להרכב של קלרינט, צ'לו ופסנתר. בקונצרט הפעם יחליף הכינור את הקלרינט.
רבים מחשיבים את שלישיית הפסנתר בפה מינור של דבוז’ק כאבן דרך. היא רצינית, סוערת וטעונה בקונפליקט טראגי, באופן שאינו טיפוסי למלחין שנחשב לרוב לאופטימי וקורן אור. מקובל להניח שדבוז'ק נתן ביצירה זו ביטוי לכאב על מות אימו ב-1882, שנה לפני פרסום היצירה. אולם, נראה שהשלישייה נבעה גם מהפצרותיהם של חבריו ועמיתיו שיתעלה על דבקותו במוסיקה סלאבית לאומית-עממית, וישיג הכרה רחבה באמצעות סגנון אירופאי קוסמופוליטי. סיבה שלישית נוספת למפנה הייתה ההתפתחות "הטבעית" של דבוז'ק: דבוז'ק בן ה-42 הגיע לבשלות כמלחין, ומשעברו כמה שנים מאז ההצלחה הבינלאומית הראשונה שלו עם המחולות הסלאבוניים, הוא הוציא תחת ידיו את יצירת המופת הקאמרית הראשונה שלו, אפוס מרשים המאגד את כל האתגרים הללו לכדי תלכיד רב עוצמה. במשך מספר שנים זכה דבוז'ק לתמיכה, להנחיה ולהשראה מברהמס, שהיה מבוגר ממנו בשבע שנים. שלישיית הפסנתר בפה מינור, השלישית מארבע השלישיות שהותיר אחריו, כונתה היצירה ה"ברהמסית" ביותר של דבוז'ק. הפרקים החיצוניים של השלישייה הם ה"ברהמסיים" ביותר ביצירה, אבל חוש הצבע של דבוז'ק והעידון הריתמי שלו מעידים על אחד ממושאי ההערצה המוקדמים האחרים שלו: פרנץ שוברט. הנושאים האפלים הם סלאביים מאוד במקצבים ובמרווחים המלודיים שלהם, בעוד הנושאים הבהירים הם ליריים ואוניברסאליים יותר בפשטות הכובשת שלהם. הפרק השני הוא אחת מהדוגמאות הרבות ביצירותיו של דבוז'ק למחול הפוריאנט – מחול בוהמי תקיף וסוער, באופי סלאבי מוצהר, ואילו הפרק האיטי מתכנס לאלגיה אישית נשגבת. מכל מקום, זו יצירה נפלאה, המערבת בין קלסיציזם "אירופאי", רומנטיציזם, לאומיות סלאבית וחותמו האישי הייחודי של דבוז'ק עצמו.
רח' לואי מרשל 25 תל אביב,
ת.ד. 21502, תל אביב
6200003
טל. 03-5460524
פקס. 03-6055169
דואל. info@icm.org.il
טל. 03-5466228
פקס. 03-6055169
דואל. chamber@icm.org.il
© 2023 כל הזכויות שמורות לקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב | עיצוב ופיתוח ע״י tabuzzco
האירועים הקרובים
קונצרט סיום להרכבים קאמריים בו ינגנו משתתפי התכנית רפרטואר מגוון עליו עבדו במהלך התכנית.
הכניסה ללא תשלום בהזמנת כרטיסים.
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל-אביב ותכנית פרלמן למוסיקה ממשיכים במסורת המוצלחת של שיתוף פעולה לטיפוח נגנים צעירים מצטיינים ויקיימו תכנית נוספת בחודש אפריל 2025
החלק הראשון של התכנית יתקיים באפריל 2025, לנגני כלי קשת מצטיינים – בגילאים 14 עד 19 – בין התאריכים 6.4.2025 ל 11.4.2025 בהשתתפות נגנים ישראלים, עם צוות מורים מהתכנית הבינלאומית ובליווי מרחוק של מאסטרו פרלמן.
החלק השני יערך באביב 2026, במתכונת בינלאומית בהשתתפות מאסטרו יצחק פרלמן.
לפרטים נוספים על תכנית פרלמן לחצו כאן
לביקור באתר התכנית לחצו כאן
אנה גקל – כינור
ברנדון גרבוט – כינור
נעמי ביאלוברודה – ויולה
דניאל מיטניצקי – צ'לו
מחקר והנחייה: ד״ר שולמית שריד
הכניסה ללא תשלום, בהזמנת כרטיסים מראש
נשמע את העדויות המוזיקליות של מלחינים יהודים שחיו ויצרו בשנים שלפני השואה, במהלכה ובצילה. מוזיקה שהעניקה חירות פנימית, ששמרה על הזהות ועל הכבוד האנושי. אבל המוזיקה בזמנים האלו לא הייתה רק מרפא לנפש, היו גם מי ששרדו בזכותה.
קונצרט ההרצאה ילווה ביצירותיו של האמן דובי קדמון.
מרק ורשבסקי – חדר קטון
כינור: נועה שריד
גיטרה: שירי קונה
גדעון קליין – טריו כלי קשת
כינור: נועה שריד
ויולה: ישעיהו גינזבורג
צ׳לו: שולמית שריד
ארווין שולהוף – סונטה לכינור ופסנתר מס׳ 2, WV91
3. Allegretto
כינור: גיא פיגר
פסנתר: אפרת לוי
ארווין שולהוף – סונטה לסקסופון ופסנתר (סונטת ג׳אז)
סקסופון: גן לב
פסנתר: גיא סלפק
הנרייטה בוסמנס – סונטה לצ׳לו ופסנתר בלה מינור
צ׳לו: שולמית שריד
פסנתר: גיא סלפק
מיצ׳יסלב ויינברג – סונטה לקלרינט ופסנתר, אופ. 28
קלרינט: גלעד הראל
פסנתר: גיא סלפק
מיצ׳יסלב ויינברג – חמישיית פסנתר, אופ. 18
כינורות: נועה שריד, אטיין מנרי
ויולה: ישעיהו גינזבורג
צ׳לו: שולמית שריד
פסנתר: גיא סלפק
שמעון לאקס – סונטה לצ׳לו ופסנתר
III. Presto (Scherzo)
צ׳לו: מיכל בק
פסנתר: אפרת לוי
אילזה וובר – ארבעה שירים
Wiegenlied
Ich wandre durch Theresienstadt
Und der Regen rinnt
Wiegala
שירה: איריס צינס
פסנתר: אפרת לוי
גיטרה: שירי קונה
שאול טשרניחובסקי/טוביה שלונסקי – אני מאמין
שירה: איריס צינס
פסנתר: אפרת לוי
אנסמבל כלי קשת
אנה קתרינה וילדרמות – כינור
נעמי ציפרלינג – כינור
קספר וינצנס – ויולה
לוקאס זיבר – צ'לו
ארי ויליאמסון – כינור
שרון כהן – כינור
יונתן גרטנר – ויולה
מתן נוסימוביץ' – ויולה
הרן מלצר – צ'לו
ליה חן פרלוב – צ'לו
נועם מסריק – קונטרבס
קונצרט מקדים בביצוע רוני דגן, תלמידת כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
כמדי שנה, ייערך ערב התרמה לעמותת ״האור של איקה״, בשילוב קונצרט. השנה יפתחו את האירוע מקבלי מלגות של העמותה:
הפסנתרנית ג׳וזפין גולד ,תנגן אטיוד בפה דיאז מינור אופ׳ 22 מספר 2 של המלחין ה.א. וולנהאופט.
בהמשך יבצע הרכב ג׳אז עם הפסנתרנית מרים ביר ביחד עם גלי בליליוס (תופים) ןמעין שמול (בס) יצירה מקורית שהולחנה ע״י מרים.
בנוסף יבצע הפסנתרן עמית יהב ביחד עם רביעיית מיתרים הכוללת את גיא פיגר (כינור), ניצן טרמליס (כינור), מעין שאשא (ויולה) ויוני עציון (צ׳לו) את הקונצ׳רטו בפה מינור אופ׳ 21 מאת שופן. עיבוד זה – אשר פחות מוכר מגרסת המקור לפסנתר ותזמורת – מחזיר את היצירה אל המחוזות האינטימיים, ונאמנה לאופן שבו נהג שופן לעתים תכופות לבצע את היצירה. אל תפספסו הזדמנות ייחודית להאזין ליצירה הסוחפת הזו בביצוע מיוחד זה.
משעה 19:45 תיערך במבואת הקונסרבטוריון קבלת פנים עם יין וכיבוד קל. הצטרפו אלינו!
כל ההכנסות מערב זה יוקדשו למתן מלגות לתלמידים וסטודנטים אשר ידם אינה משגת, בהתאם לקריטריונים שנקבעו ע״י העמותה וברוחה של איקה.
קונצרט רביעי ואחרון לעונה, מחווה לתזמורות הביג בנד הגדולות בכל הזמנים.
תזמורת הג'אז הישראלית חוזרת לשורשים של מוזיקת הביג בנד במחווה לעיבודים האייקונים והתזמורות הגדולות.
Count Basie / Duke Ellington / Buddy Rich / Stan Kenton /
Sammy Nestico / Thad Jones-Mel Lewis /Dizzy Gillespie & more…
בהשתתפות סטודנטים מצטיינים מהתכנית ללימודי ג'אז בשיתוף הניו-סקול בניו-יורק.
תזמורת הג'אז הישראלית, בניהולם האומנותי של רון אלמוג ויאיר סלוצקי, היא בית המרכז לתוכו כבר יותר מ 20 שנים את טובי המוסיקאים בישראל לסביבה יצירתית ופורייה של מלחינים, מעבדים ונגנים סולנים. הופעותיה של התזמורת הן מפגן מוסיקלי וירטואוזי, מרגש ומהפנט שלא משאיר רגע אחד משעמם כש-12 הסולנים של האורקסטרה מציגים את יכולותיהם.
יאיר סלוצקי, ירון אוזנה – טרומבונים
ארתור קרסנובייב, יובל פלג – חצוצרות
אלון פרבר – סקסופון סופרן ואלט
טל ורון – סקסופון אלט וטנור
דין צור – סקסופון טנור וחליל
יובל טבצ'ניק – סקסופון בריטון ובס קלרינט
איתמר גרוס – פסנתר וקלידים
גיא כיירא – גיטרה
מיקי ורשאי – בס וקונטרבס
רון אלמוג – תופים
קונצרט מקדים בביצוע שני קפליושניק, תלמידת פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתה של שיר זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע תום ג'ובני, תלמיד כינור בקונסרבטוריון בכיתתו של גיא פיגר, יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים ביום א', 25.5.25, 20:30.
אלכסנדר פבלובסקי – כינור
סרגיי ברסלר – כינור
אורי קם – ויולה
קיריל זלוטניקוב – צ'לו
קונצרט נוסף בביצוע הרביעייה הירושלמית עם תכנית זהה יתקיים במוצ"ש, 24.5.25, 21:00.
דניאל ברד – כינור
טומוקו אקסאקה – ויולה
מיכל קורמן – צ'לו
טיבי צייגר – קלרינט
אסף ויסמן – פסנתר
סיון מגן – נבל
קונצרט מקדים בביצוע עידו עצמון, תלמיד פסנתר בקונסרבטוריון בכיתתו של דרור זמל, יערך בשעה 10:45, באולם רן ברון.
פייר קולומבה – כינור
גבריאל לה מגדור – כינור
מארי שילם – ויולה
יויה אוקמוטו – צ'לו
אלכסנדרה קזובסקי – כינור
גרשון גרצ'יקוב – כינור
יאן גרונינג – ויולה
עמית אבן-טוב – צ'לו
הלל צרי – צ'לו
קונצרט מקדים בביצוע הרכב קאמרי מתלמידי הקונסרבטוריון יערך בשעה 20:15, באולם רן ברון.