מוסיקה טובה לכל
מוסיקה מפתחת קשב, ריכוז ושיתוף פעולה, יוצרת סביבה פתוחה, יצירתית והרמונית. לרבים מאיתנו היא משמשת כשפה שנייה. המוסיקה טובה לכל כך הרבה תחומים עד שניתן לומר: המוסיקה טובה לכל.
אצלנו בקונסרבטוריון מחנכים ומכשירים את הדור הבא של המוסיקאים. אבל זה לא מספיק… מוסיקאים ללא קהל משולים לדגים בלי מים.
אנו פועלים לטיפוח "צרכני מוסיקה" מכל שכבות האוכלוסייה. באמצעות מגוון רחב של פעילויות אנו מקרבים ילדים, בני נוער ובוגרים לעולם המופלא והרב-גוני של המוסיקה. יש לנו מחויבות כפולה לדור הבא: להכשיר ולטפח דור חדש של מוסיקאים טובים, אך גם לקרב, להזמין ולטפח קהל חדש למוסיקה טובה. במילים אחרות: להעניק מוסיקה טובה לכל.
על חינוך מוסיקלי בכלל ועל מצוינות בחינוך המוסיקלי בפרט
המוסיקה היא אחד היסודות המוקדמים ביותר של התרבות האנושית. כבר בספר "בראשית", לצד קין והבל, חלוצי החקלאות והמרעה, מוזכר גם יובל, "אבי כל תֹפֵש כינור ועוגב".
מזה מאות שנים מוצאים המוכשרים למוסיקה את דרכם לבתי ספר שונים למוסיקה בהם לומדים ומפתחים את כישרונם המוסיקלי. כבר באלף הראשון לספירה פנו המוכשרים ללימודי מוסיקה במנזרים ובמוסדות דתיים.
המושג "קונסרבטוריון", במובן של בית-ספר למוסיקה, מקורו בבתי היתומים באיטליה של המאה ה- 16, שם זכו החוסים גם לחינוך מוסיקלי. מוסיקאים בעלי שם הכשירו תלמידים גם בחצרות אצילים ומלכים. הקונסרבטוריונים המודרניים והאקדמיות למוסיקה הופיעו במאה ה-18 ומשמשים מאז כמוסדות הכשרה למוסיקאים מקצועיים.
כחלק ממורשת מפוארת זו, הקונסרבטוריון הישראלי אמון על חינוך מוסיקלי איכותי. הוא אינו מסתפק בהכשרת בעלי מקצוע טובים, אלא שואף להכשיר אמנים שימשיכו להבטיח את מקומה המרכזי של המוסיקה בתולדות התרבות האנושית. זאת, באמצעות חתירה למצוינות בכל היבט ותחום – מורים ותכניות, מלחינים ומְבַצְעים; מגוון גדול של הרכבים, סגנונות ומופעים.
הקונסרבטוריון מכשיר מוסיקאים המכירים היטב את כל סגולות כלי הנגינה שלהם. מוסיקאים המנסים להבין את כוונות המלחינים, ובה בעת גם מודעים לקול הייחודי הבוקע מהם, היודעים להקשיב לעצמם ולזולתם, היכולים לשאת בנטל האחריות לנגינה סולנית, אך גם לשתף פעולה עם עמיתים בכל הרכב מוסיקלי.
"חנוך לנער על-פי דרכו"
הקונסרבטוריון אינו מסתפק בניסיון להקנות לתלמיד שליטה מרבית בכלי בו בחר. הוא דואג להעשיר את התלמיד בידע עיוני ומעשי על המוסיקה, על תולדותיה והתפתחותה, על מעשה היצירה ועל היוצרים והמבצעים הגדולים. כל אלה, כדי להעלותו על המסלול שממנו צומחים מוסיקאים הגאים באמנותם ומביאים הנאה ושמחה לסביבתם.
וכך, בכל המסלולים נהנים התלמידים מהנחייה מקצועית, המאפשרת להם התפתחות והתקדמות טכנית ומוסיקלית כללית, תוך התייחסות אישית לכל נגן, לאופיו ולסגולותיו הייחודיות. לתלמידים מצטיינים, בעלי רצון ויכולת להפוך למוסיקאים מקצועיים, מוצע מסלול אינטנסיבי יותר, המכין למבחני בגרות במוסיקה, למסלול של מסויקאי מצטיין בצבא ולמבחני קבלה לאקדמיה.
במהלך שנת הלימודים מתקיימים קונצרטים לתלמידים בכל קבוצות הגיל ובכל רמות הביצוע. בכל מסלולי הלימוד השונים ניתנת לתלמידים גם ההזדמנות לנגן בצוותא, במסגרות של הרכבים קאמריים ותזמורתיים, המקיימים חזרות בכל שבוע ונפגשים במרוצת שנת הלימודים בכנסים ובאירועים מוסיקליים ייחודיים.
תלמידים מכל מסלולי הלימוד ומכל הגילאים נפגשים ב"בית פתוח", הקונצרטים השבועיים שהפכו למסורת, בו הם משמיעים ושומעים, מכירים ונחשפים לפעילות המגוונת המתקיימת בקונסרבטוריון.
מורי הקונסרבטוריון הם מטובי הנגנים בישראל. לרובם ניסיון עשיר בנגינה בתזמורות או בהרכבים קאמריים ידועים בארץ ובעולם, ומה שחשוב לא פחות: לרובם ניסיון עשיר בהוראה, בהדרכה ובטיפוח נגנים החל מצעירים בתחילת דרכם ועד למתקדמים ביותר.